Главная » Статьи » Виховні години

Виховна година у 7-8 класах на тему:

 

Смак життя

Класний керівник 7 класу

Вершиніна Ірина Володимирівна

Класний керівник 8 класу

Удод Марія Іванівна

Мета:

  • ознайомити учнів з шкідливими для здоров’я продуктами харчування;
  • акцентувати увагу на зв’язок між здоров’ям і харчуванням;
  • розширювати знання учнів про харчові добавки, транс-жири та їх шкоду на організм людини;
  • розширити та поглибити знання учнів про шкідливу їжу та її  вплив на збереження і зміцнення здоров'я дітей і дорослих;
  • розвивати і зміцнювати в учнів естетичні смаки, повагу до традицій і звичаїв української кухні;
  • формувати навички правильного вибору продуктів харчування;
  • виховувати бережливе ставлення до власного здоров'я та життя.

Обладнання: таблиці, плакати з фігурами людини; паперова квітка; корзини із картинками фруктів, овочів, страв і напоїв; клей; проектор, відеофільми, пісні, презентація; кока-кола, молоко, посуд з дослідами; продукти швидкого приготування.

Форми й методи: елементи тренінгу, інтерактивні, дослідницькі, наочно-практичні.

Хвороб безліч,а здоров'я одне!

(Л.Берн)

Хід роботи

І. Вступ.

Вчитель. Дорогі діти! Шановні гості! Тема нашої виховної години „Смак життя”. Сьогодні не є секретом, що зовнішній вигляд людини, її поведінка і самопочуття залежить від здоров’я, а також від піклування про нього.

  • Погляньте, яка в мене квітка! Гарна, яскрава, різнокольорова! Я пропоную вам відірвати собі на згадку пелюсточку, яка більш сподобалася.

Вчитель.  Уявіть собі, що організм людини – це квітка. Кожна пелюстка символізує один із аспектів здоров’я: фізичний, емоційний, розумовий, соціальний, особистий і духовний. Здоров’я має розумітись як цілісність, складові частини якої взаємозалежні. Якщо ви відірвали пелюстки, чи буде повноцінною квітка – ні. Це стосується і здоров’я, якщо один із цих аспектів ліквідувати, це негайно позначиться на всіх інших.

Здоров’я має розумітись як цілісність, складові частини якої взаємозалежні.

Прийом «Проблемне питання».

Всі ми хочемо бути здоровими. Людина намагається купити здоров'я у природи. Захворівши, ми купуємо ліки, бігаємо по лікарнях… Але не розуміємо, що наше здоров'я у наших власних руках. У нашому ставленні до себе.

Ми знаємо, як працювати з ПК, як входити в Інтернет, як використовувати мобільні телефони і телевізори. Та дуже добре ми також знаємо, що не можна, наприклад, занурювати телефон у каву, поливати комп'ютер водою і т.д. Чому не можна? Бо це шкідливо для цих речей.

  • А що шкідливо для такої важливої природної машини як наш організм?
  • Чи багато ми замислюємось над цим?
  • Чи дбаємо ми про себе?

Повідомлення учня. З давніх-давен люди розуміли велике значення харчування для здоров'я. Мудреці древнього світу Гіппократ, Парацельс, Гален та інші присвячували цілі трактати лікувальним властивостям різних видів їжі і розумному її вживанню. Видатний учений сходу Авіценна вважав їжу джерелом здоров'я, сили. І.Мечников вважав, що люди рано старіють і помирають у зв'язку з неправильним харчуван­ням, а людина, яка харчується раціонально, може жити 120—150 років.

II. Основна частина.

Вчитель. Здоров’я людини, опірність до несприятливих умов навколишнього середовища, працездатність, здорове довголіття значною мірою залежить від того, наскільки правильно вона харчується. Отже, харчування – це складний процес надходження в організм людини харчових речовин, необхідних для поповнення його енергетичних витрат, забезпечення побудови та відновлення тканин. Їжа є важливим фактором забезпечення життєдіяльності людини, росту та розвитку ростучого організму, попередження та лікування хвороб.

Прийом «Мікрофон».

1. Бесіда.

- Що означає для вас їжа? (насолоду, традицію, любов, виживання, захист, утамування голоду).

- Що впливає на те як ви їсте? (голод, запах, релігія, географія, традиція, вартість продуктів, пристрасті, смак, вечірка, реклама, упаковка, вплив ровесників)

- Чому ви їсте? (нудьга, задоволення, привабливий вигляд, насолода, гнів, утамування голоду, щастя, розчарування, приємні запахи, святкування).

Вчитель. „Людина, власне, являє собою те, що вона їсть”. Поетичним натурам це може видатись грубим, проте... А що таке здорове харчування?

Вчитель. Все життя людини зв’язане з безперервним обміном речовин, діючим в організмі. На це затрачується велика кількість енергії. Ця енергія використовується для побудови і відновлення клітин і тканин.

- Що це таке різноманітне харчування? Воно тримається на трьох китах, так як колись вважали у давнину, тримається наша Земля. Ці кити – білки, жири, вуглеводи. Крім цього організм людини має потребу у мінеральних солях, вітамінах та воді. (Учні долучаються до бесіди, використовуючи свої знання з ОЗ)

1 уч.   Відомий давньогрецький філософ  Сократ сказав: «Ми живемо не для того, щоб їсти, але ми їмо для того, щоб жити».

Отже, ми – те, що ми їмо. З їжею ми одержуємо поживні речовини, що сприяють росту і розвитку нашого організму. Їжа забезпечує організм людини такими  основними складовими: білками, жирами, вуглеводами, вітамінами, неорганічними речовинами, клітковиною та водою.

Вчитель: Але сьогодні ми поговоримо про  шкідливу їжу.

 Учень: У всіх є власні смакові уподобання. Хтось більше полюбляє м'ясні продукти, а хтось – рибу. Декому смакують молоко і каші або страви з овочів і фруктів. Є й такі, які намагаються їсти й пити лише «смачненьке»: копчену ковбасу, морозиво, чіпси, гамбургери, піцу, шоколад і запивати все пепсі-колою, солодкими газованими напоями.

 Учень: Все це «смачненьке»  насичене штучними барвниками, консервантами і емульгаторами.  Тому така їжа і називається штучною. Її недоцільно вживати, адже вона хоча й смачна, але шкодить здоров'ю. Насправді ця «смакота», наче отрута для організму, тим більше для дитячого.

2.  Топ-10

10 найшкідливіших продуктів харчування

Дієтологи раз по раз удосконалюють списки найбільш шкідливих для здоров'я продуктів. І яскраво-червоним маркером ставлять чергові табу в нашому повсякденному меню. Останній список харчових заборон виглядає так.

1. Жувальні цукерки, пастила, «мейбони», «чупа-чупси». Мало того, що цукор псує зубну емаль, хімічні добавки і барвники, які містяться в подібних продуктах у величезних кількостях, завдають удару по всьому організму.

 2. Чіпси, як кукурудзяні, так і картопляні, - дуже шкідливі для організму. Чіпси - це ніщо інше, як суміш вуглеводів і жиру, в оболонці барвників і замінників смаку. Нічого хорошого не принесе поїдання картоплі-фрі.

3. Солодкі газовані напої - коктейль з цукру, хімії і газів прискорює розподіл по організму токсинів. Кока-кола, наприклад, чудовий засіб від вапняного накипу і іржі. Газовані солодкі напої шкідливі і високою концентрацією цукру - в еквіваленті чотири-п'ять чайних ложок, розбавлених в стакані води. Тому, угамувавши спрагу такою газованою водою, ви вже через п'ять хвилин знову захочете пити.

4. Шоколадні батончики. Хоча в чистому виді какао вельми корисне, в шоколадних плитках, які поступають до нас у продаж чисте какао міститься в мінімальних кількостях. Корисний плід хімічними добавками, генетично модифікованими продуктами, барвниками і ароматизаторами.

5. Сосиски і ковбаси. М'ясні делікатеси містять так звані приховані жири (свиняча шкірка, сало, нутряний жир), все це вуалюється ароматизаторами і замінниками смаків. Багато виробників м'ясних виробів використовують транс-гени. Так сосиски, сардельки, ковбаси на 80 % (!) складаються з транс-генної сої. Деякі замінники смаку і зовсім визнані канцерогенними.

6. Жирне м'ясо сприяє утворенню бляшок холестеринів на судинах, що прискорює старіння організму, веде до виникнення серцево-судинних захворювань.

7. Майонез містить величезну кількість жирів і вуглеводів, а також барвників, підсолоджувачів, замінників. До шкідливих продуктів належить не тільки майонез, але і кетчуп, різні соуси і заправки, в широкому асортименті представлені на прилавках наших магазинів. Вся річ у тому, що саме в цих продуктах натуральних компонентів менше всього. А можливі наслідки споживання "смачної хімії" навіть не досліджені до кінця.

8. Локшина швидкого приготування представляється нам сьогоденням дивом. Смачна, поживна, а головне - не вимагає часу. Але над "дивом" свого часу довго попрацювали хіміки, нічого не залишивши з натуральної муки.

9. Сіль підвищує тиск, порушує соле-кисловий баланс в організмі, сприяє скупченню токсинів. І хоча повністю відмовлятися від солі медики не рекомендують, скоротити кількість солоностів в своєму раціоні все-таки варто.

10. Алкоголь навіть в мінімальних кількостях заважає засвоєнню вітамінів. Окрім цього - завдає удару по системі травлення. А ще, спиртовмісні продукти - рекордсмени по кількості калорій.

Вчитель: Сьогодні ми розглянемо декілька  шкідливих для організму людини продуктів.        

1. Жуйка

 1 уч.  Прообраз сучасної жувальної гумки з'явився дуже давно.  Так що бажання постійно щось жувати у нас, можна сказати, в крові.

   Жуйка сприяє активному виділенню слини, що, звичайно ж, звільняє від залишків їжі нашу ротову порожнину, але таким чином відбувається деформація слинних залоз, важкодоступні області, де якраз і розвивається карієс, жуйка не очищає. До всього іншого, якщо вам вже "пощастило", і у вас уже є карієс, то потрапляння жуйки в мікротріщину прискорює руйнування зубної тканини. Також розхитуються пломби, імпланти, коронки.

2 уч. Крім того, в перші півтори години після їжі жувальна гумка сприяє виробленню шлункового соку, що допомагає перетравленню їжі. Але для людей з підвищеною кислотністю це швидше мінус, у них і так кислоти виробляється в надлишку. Жувати на порожній шлунок і зовсім небезпечно: перетравлюватися-то нічому, і страждають стінки шлунка, а це загрожує гастритами та іншими шлунковими "принадами" ...

   Ніяка жувальна гумка не здатна вибілювати зуби - це міф.

 3 уч.   Жуйку елементарно замінюють сухофруктами. До речі, сушений ананас набагато смачніше і корисніше, ніж побита рекламою і набита під зав'язку хімією жувальна гумка відомого виробника.

Перегляд відео «Вред  жевательной  резинки».

2.Солодкі газовані напої

   Вчитель. Варто звернути увагу на улюблені всіма дітьми солодкі газовані напої. Досить часто під час перерви можна зустріти учнів нашої школи з пляшкою такої води. А це ж синтетичний продукт.

  1 уч.    Солодка газована вода містить ароматизатори, барвники, консерванти, які шкідливі для здоров'я, особливо у ранньому віці. Небезпека у двоокисі вуглецю (СО2), яким вона насичена не лише для утворення бульбашок, а й як консервант. Саме СО2 є добрим консервантом для напоїв, бо він підвищує термін їх зберігання, а також захищає від мікробів, грибків.

   2 уч. Такою водичкою добре мити чайники й унітази, нищити шкідників на городі. Не дивно, що дитяче горло не витримує такої атаки газом. У результаті трапляються дитячі ангіни. А роз'їдає він не лише горлечка, а й стравоходи, шлунки. Щоправда, непомітно. Гастрити та інші хронічні захворювання кишково-шлункового тракту виникають потім, як наслідок регулярного вживання солодких  газованих напоїв.

   3 уч. До того ж розпад вуглекислого газу, коли ми споживаємо такі напої, несе підвищений ризик для зубів. Якщо рівень рН (кислотності) напою надто високий, ерозії зубної емалі та пошкодження структури зубів не оминути. Медики рекомендують пити газовані напої лише через соломинку, щоб запобігти попаданню цих рідин на зуби. Якщо ж соломинки немає – слід одразу після вживання сполоснути рот чистою водою!

   4 уч. Проте шипучка приваблює дітей та підлітків не лише бульбашками, але й тим, що вона солодка. Саме це викликає захоплення, бажання вживати такі напої постійно і в необмеженій кількості. А необмежене споживання загрожує ожирінням. І не лише американські діти страждають дитячим ожирінням, українські дієтологи б'ють на сполох – ця епідемія почалася й у нас.

   5 уч. До речі, щоб якось вирішити цю проблему, кілька років тому провідні виробники газованих напоїв вивели на світові ринки нові продукти – «дієтичні». Але медики стверджують, що «дієтичність» означає, що замість цукру напої містять інші підсолоджувачі – завдяки чому нібито рятують вас від ожиріння, але…наражають на небезпеку цукрового діабету. Деякі виробники використовують замінник цукру – аспартам (Е951), який, потрапляючи в організм розщеплюється до метанолу – токсична речовина (технічний спирт). 

  Крім цього, замінники цукру підсилюють, а не втамовують відчуття спраги. Через п’ять хвилин після одного випитого напою хочеться наступний, а це може бути вигідно тільки виробникам. А ще в солодких газованих водах є ортофосфорна кислота, яка псує зуби і вимиває з організму кальцій. Газ, що міститься у таких напоях здатен стимулювати шлунок та розпалювати апетит.

Проведення досліду з кока-колою.

Показ відеоролика «Вот что делает кока-кола с желудком».

3.Чіпси.

 1 уч.   Саме Америка є  батьківщиною чіпсів, які були виготовлені ще у 1853 році. Спочатку вони були популярними серед американського бомонду й делікатесом елітних ресторанів. Але через 40 років чіпси стали доступними  практично кожному. Спочатку вони продавались в паперових пакетах , а з 1926 року їх стали пакувати  в герметичну тару, що давало змогу  їх експортувати на далекі відстані, зберігаючи смак протягом довгого часу.

  2 уч. Чіпси. В них багато жиру, який дає підвищене навантаження на систему травлення, в результаті чого дитина приходить додому неголодною і відмовляється від нормального обіду. Поки організм зайнятий перетравлюванням чіпсів, він витрачає багато енергії. Цю енергію він забирає в мозку, що призводить до пасивності  на заняттях. !

Перегляд відеоролику «Чому дітям не можна їсти чіпси?»

  Учень: Фаст-фуд походить  від англійського словосполучення «фест-фуд», тобто «швидка їжа». Іншими словами, прийом їжі менше ніж за 10 хвилин. Фаст-фуд – їжа висококалорійна, тому на довгий час втамовує голод.Фаст-фуд містить у великій кількості сіль, яка перешкоджає псуванню продуктів. І ще, замість чистих спецій використовують  готові пряно - ароматичні суміші, до складу яких входять підсилювачі смаку.

4. Їжа швидкого приготування (локшина).

Учень: Локшина швидкого приготування  з‘явилася ще в давньому Китаї та Японії. Під час китайсько-японської війни сушена локшина(як пшенична так і рисова)  була частиною військового пайка,  в китайській армії її гризли як снеки. Потім локшину навчилися смажити  на олії та пакувати, але строк зберігання продукту був  недовгим, тому  до процесу приготування залучили хімічну промисловість І почали використовувати хімічні добавки.

  Учень: хімічними добавками, які не є обов’язковими компонентами продуктів. Проте їх використовують для того, щоб:

  • по-перше, зберегти поживні властивості продуктів харчування;
  • по-друге, надати їм більш привабливого вигляду;
  • по-третє, збільшити термін зберігання харчових продуктів, а також здешевити готову продукцію.

Демонстрування упаковок(локшина, вермішель, пюре).

Учитель: Японці винайшли цю локшину. Більше того при опитуванні,  поставили локшину швидкого приготування на перше місце. У 1958 році  офіційно було введено в промислове виробництво . А компанія «Ніссан»  в 1971 році зробила контейнер для упаковки такої локшини, щоб було зручно їсти навіть  в автомобілі.

3 найшкідливіші компоненти такої їжі:

1 уч.:  1.Ця локшина виготовляється з м’яких сортів пшениці,(наприклад спагеті виготовлені з твердих сортів потрібно довго варити), які викликають апетит  і через  1,5 години  такої  їжі  знову хочеться їсти.

2уч.:  2.Приправа містить натрій (сіль) і транс-жири,які дуже шкідливі для організм. Якщо людина вживає 6,5 грам  таких транс-жирів на добу, то у неї  на 80% збільшується ризик захворіти на рак шлунку.

3 уч.Порошок, який добавляють   до локшини. Він складається з глутамату нартію (Е621), або натрієвої солі, яка  є підсилювачем смаку. Але ця сіль затримує воду в організмі. А також може визвати псевдо алергічну реакцію. Надлишок глутамат натрію надає токсичну дію. Його ознаки: запаморочення, нудота, біль у грудях, почервоніння обличчя, печіння в шлунку. Доза більше 1 грама в день вважається надмірною, більше 3 грамів – небезпечною: згідно з дослідженнями японських дієтологів, у лабораторних пацюків, нагодованих глутаматом, різко знижується гострота зору через стоншування нервових тканин райдужної оболонки. Тому для підлітків норма споживання Е621 повинна становити 0,5 грама на добу, а для дітей було б краще прирівняти її до нуля.

Відеофільм «Еда быстрого приготовления, есть или не есть»

5. Фаст-фуд

Прийом «Історична довідка».

1 уч.: Історія фаст-фуду почалася ще  в античні часи.  Стародавні римляни  споживали фаст-фуду більше, ніж сучасний житель Нью-Йорку. У римлян існував  навіть своєрідний різновид гамбургера- коржик з яловичини, змішаний з ядерцями горіхів, який їли із хлібом.

2 уч.:   Також великою популярністю користувалися коржики із дріжджового тіста, змащені оливковою олією, їх було зручно використовувати як їстівні тарілки. Багато століть пізніше, ці коржики, покриті запеченим сиром, ковбасою та овочами стали називати піцею.

3 уч.:   Загалом, як індустрія фаст-фуд виник в Америці  на початку XX століття. Першопрохідцем став  американець Уолтер Андерсон, засновник компанії «Білий замок», що відкрився у 1921 році у Канзасі. Фірменним блюдом «Білого замку» були гамбургери.

   Наприкінці 40-х років  найсерйознішими конкурентами «Білого замку»  вважалася молода компанія «Макдональдс»

4 уч.:   Нинішня ера фаст-фуду розпочалася 2 березня 1955 року, коли підприємець Рей Крок зареєстрував компанію «McDonald’s System,Inc». Уже 1963 року об’єм  реалізації гамбургерів виріс до мільйона на день, а мережа магазинів стрімко розширилася. Сьогодні лише американці  щорічно витрачають на таку їжу  100млрд. доларів.

 5 уч.:  Ця компанія володіє 30 тис. ресторанів у 121 країні світу. В Україні перший «Макдональдс» з’явився  у Києві  24 травня 1997 року. За 10 років вдалий бізнес розрісся до 58 закладів.(в тому числі і в м.Дніпропетровську).

   Фаст-фуди містять  у великій кількості жири та консерванти, а ось корисних речовин – вітамінів і мінеральних речовин – у ньому практично немає.

6 уч.:   Для приготування фаст-фуду найчастіше використовують маргарин.

   Знамениті кунжутні булки з котлетою із натурального м’яса  з сиром містять: нескінченну кількість консервантів, хімічні добавки для посилення смаку, емульгатори, стабілізатори, ароматизатори, барвники. Дози концентрації цих добавок не розголошують. Але висновок очевидний: і смак, і колір, і запах булочок – це все хімія.

7 уч.:   В результаті регулярного споживання  пампушок, картоплі – фрі й біг-магів людина починає набирати  у вазі. Ожирінню  сприяє  і порушення балансу між  жирами, білками і вуглеводами в разі вживання «швидкої їжі».

   Крім фізичних, уживання фаст-фуду в їжу викликає  і психологічні зміни: апатію, млявість, депресію.

Інтерактивна вправа "Інтерв'ю"

Вчитель: Учні провели соціологічне опитування учнів 5-8 класів з метою  виявлення ставлення до вживання продуктів фаст-фуду.

Запитання в  анкеті:

1.Як часто ви жуєте жуйку? а) постійно б)інколи  в)після їжі

2. Чи  їсте ви чіпси?

3.Чи  вживаєте ви солодкі газовані напої. Якщо так, то які саме?

4.Як часто ви відвідуєте Макдональдса ?

5. Який продукт ви полюбляєте в Макдональдса?

6.  Ваше ставлення до відкриття Макдональдса в нашому місті?

Відеофільм «Вся правда о Макдональдсе».

Вчитель: Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшості країн світу досягає 500 найменувань: у США перевищує 1500, у країнах ЄС досягає 12000, у Росії – 415, в Україні – їх 221.

         Це найменше у порівняння з іншими країнами, але й цього досить, щоб зіпсувати наше з вами здоров'я.

IІI. Підсумок

Гра «Перевертні».

Пропонуємо до вашої уваги афоризми про їжу, дієту та схуднення.

  1. холодильнику цікаво вночі чому смачніша їжа у

   Цікаво, чому вночі у холодильнику їжа смачніша?

  1. треба вставати півживим а не напівголодним з-за столу

   З-за столу треба вставати напівголодним, а не півживим!

  1. вгамовується голоду не апетит від на відміну

    Апетит -  на відміну від голоду, не вгамовується.

  1. Чотири дні просиділа на дієті. Вночі захотіла пити, підійшла до холодильника, далі…все як у тумані, нічого не пам’ятаю! Отямилася, коли запивала шоколадку борщем!

Прийом «Я запамятав…» (Робота в групах, створення колажу)

Звучить пісня «Люблю я макарони»

    Учням роздають вирізки зображень продуктів харчування і страв з журналів. Діти визначають категорію продукту та спільно створюють колажі: «Корисна їжа» і «Шкідлива їжа».

Гра «Завжди, іноді, ніколи» (Показ продуктів харчування на моніторі).

Звучить пісня «Еда…»

    По черзі показувати продукти харчування всім учням. Учні за допомогою жестів під музику показують кінець речення: «Цей продукт можна їсти…»

(Завжди – великий палець правої руки піднімають угору, іноді – відводять у бік, ніколи – опускають униз).

Вчитель.

   Шановні діти, наша зустріч добігає кінця. Сподіваємось, що ми переконали вас у необхідності дбати про своє здоров'я і ставитись до цього відповідально.

                            Бережи здоров'я змалку,

                            Бо хазяїн тіла – ти.

                            Щоб життя прожити довге,

                            Себе треба берегти.

То ж дорогі діти, бережіть своє здоров'я, бо воно найцінніший скарб.

   Ми сьогодні ще раз переконалися, що здоров'я великою мірою залежить від самої людини. Тільки сама людина має регулювати своє харчування. Це допомагає їй зберегти власне здоров'я на довгі роки.

Усі разом: Найбільша цінність у житті - здоров'я!

 Звучить пісня «Борщ»

 

Автор: Irina   •   Опубликовано: 16.07.2025 в 17:11   •   Комментарии: 0

Комментарии

Ім`я *:
Email *:
Код *: