Главная » Статьи » Зелений патруль

Тема заняття:  Чисте повітря. Забруднення повітря від стаціонарних та рухомих джерел.

Мета:

  • ознайомити учнів з поняттям «чисте повітря», його властивостями;
  •  показати види забруднень повітря, їх шкоду на навколишнє середовище і здоров’я людини;
  •  формувати в учнів усвідомлення необхідності охорони повітря;
  • розвивати творчу активність, уважність;
  • виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища.

Методи: словесні, практичні, інтерактивні.

Тип заняття: комбінований

Обладнання:  іграшка, свічка, сірники, тарілка

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Підготовка робочого місця

Привітання «Долонька до долоньки».

Вправа «Знайомство» + назвати явище природи, яким себе відчуваєш.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

   Відгадати три слова:

  • зимуючий птах в нашому місті – 5 букв (сойка)
  • пухнастий гризун нашого лісу – 5 букв (білка)
  • дерево – символ України – 6 букв (калина)
  • Що необхідно для їхнього життя на Землі?

ІІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Відгадайте загадки:

Таке велике, що займає увесь світ,

Таке маленьке, що в щілину зайде (Повітря)

Де не ступиш – всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)

 - Чим ми дихаємо?

2.        Гра ≪Вірю — невірю≫

  • Повітря необхідне живим організмам. (Так, щоб дихати.)
  • Повітря не має кольору. (Так, воно прозоре, але товстий шар повітря маєблакитний колір.)
  • Повітря нерухоме. (Ні, воно весь чає рухається. Це і є вітерякий ми відчуваємо.)
  • Повітря міститься у твердих речовинах, наприклад, ґрунті, крейді. (Так.)
  • Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні.)
  • У повітрі є кисень, який дуже необхідний для дихання не лише людям, алей тваринам і рослинам. (Так, саме рослини виділяють кисень, і тому їх щеназивають «зеленими легенями» Землі.)
  • Повітря може мати запах бузку. (Ні, запах бузку має тільки бузок, а повітря—без запаху.)
  • Повідомлення теми заняття.

  Сьогодні на занятті ми з вами поведемо мову про повітря. Наша планета Земля оточена повітрям. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану. Голубе небо – це шар повітря, освітлений променями Сонця.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Властивості повітря.

Асоціації до слова «повітря» - бесіда, складання схеми.

Агрегатний стан, колір, запах, смак, форма, розчинність у воді, густина.

  1. Склад повітря.
  2. До складу якої географічної оболонки входе повітря? Атмосфера.

Повітря – суміш газів.

З віддаленням від Землі змінюється не тільки густина повітря, а й його склад. Склад повітря залишається порівняно постійним на висотах до 100 км. До складу атмосфери входять азот — 78 %, кисень — 21% і аргон — 0,93%. На частку вуглекислого газу, неону, гелію і всіх інших газів, які присутні у повітрі в мікрокількості, припадає лише трохи більше 0,04%.

• Атмосферне повітря — один з найважливіших природних ре­сурсів, без якого життя на Землі було б абсолютно неможливим. Атмос­ферний кисень О2, необхідний для дихання людей, тварин, переважної більшості рослин і мікроорганізмів. Організму людини і тварин необхід­ний постійний приток кисню. Основне джерело утворення кисню — це фотосинтез зелених рослин. Підраховано, що рослини за рік виділяють в атмосферу близько 70 млрд т кисню. Близько 80% всього кисню в ат­мосферу постачає морський фітопланктон, 20% виробляє наземна рос­линність.

• Вуглекислий газ — обов'язковий компонент фотосинтезу рослин.

Він надходить в атмосферу внаслідок виверження вулканів, розпаду органічних речо­вин, дихання живих організмів, виділення з поверхні теплих океанів, а витрачається атмосферою на фотосинтез рослин, розчинення в холодній воді океанів, перетворення силікатів вивітрюваних гірських порід у карбонати. Рослини за рік поглинають близько 100млрд т оксиду вуглецю, тобто близько 6% усього наявного вмісту його в атмосфері. Важливим фактором стабілізації вмісту оксиду вуглецю є світовий океан, у водах якого розчинено принаймні в сто разів більше оксиду вуглецю, ніж його є у всій атмосфері.

З основних компонентів атмосфери найбільше змінюється вміст у повітрі водяної пари. Вміст водяної пари в атмосфері визначається співвідношенням процесів випарювання, конденсації і горизонтального перенесення.

• Водяна пара — це джерело утворення хмар, туманів, опадів. Наявні в атмосфері водяна пара і діоксид вуглецю захищають земну поверхню від надмірного охолодження, створюючи так званий парниковий ефект: якби не було атмосфери, то середня температура поверхні земної кулі була б не+15, а — 23 °С.

  1. Забруднення повітря. Стаціонарні та рухомі джерела забруднення повітря.
  2. Що розуміють під забрудненням?

Забруднення — це внесення в довкілля, виникнення чи раптове підвищення в ньому нових, не характерних для середовища хімічних, фізичних, біологічних, інформаційних речовин, агентів,

які негативно впливають на людину й живі організми.

Часто люди, не задумуючись, своїми діями забруднюють його. Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев приводить до забруднення повітря.

Дослід. Що відбувається з повітрям?

  1. Наслідки забруднення повітря (парниковий ефект, кислотні дощі, смог, радіація)

Джерелом забруднень атмосфери є практично всі види людської діяльності — від побутової до виробничої. Встановлено, що найбільший внесок у забруднення атмосфери робить автотранспорт і енергетика, особливо паливна. Розрізняють два вили забруднень атмосфери: загазованість і запиленість.

Загазованість зв'язана з попаданням в атмосферу газів-забруднювачів, серед яких найбільше значення мають чадний газ, вуглекислий газ, оксид сірки (IV), оксиди азоту, сірководень, аміак, метан, фреони.

-  SO2 (сірчистий газ) — один з найшкідливіших забруднювачів.  У повітрі окислюється і з водою утворює сірчану кислоту, яка є причиною кислотних дощів, що надзвичайно згубно діють на наші ліси, особливо хвойні.

-  Оксиди азоту — насамперед NO і NO2, — утворюються при згорянні палива при високих температурах. При попаданні в грунт утворюють нітрозаміни, які є сильними ракотворчими сполуками  (канцерогенами). В повітрі беруть участь в утворенні кислотних дощів.

-  Вуглеводні появляються при переробці та транспортуванні нафти, вугілля.

Велику загрозу для здоров'я становить бензапірен, який, між іншим, утворюється при палінні.

-  СО (чадний газ) — смертельна отрута для тварин і людей. Утворюється при неповному спалюванні.

Запиленість викликають дрібнодисперсні частинки рідких і твердих речовин, що попали в атмосферу, які утворились у результаті як природних процесів (виверження вулканів, пилові бурі), так і промислових (виробництво цементу, муки, кормових дріжджів, неповне згоряння палива). Запиленість є причиною появи різних видів смогу, пилових і димних туманів. Смоги бувають кількох типів. Найбільш вивчений вологий смог. Він властивий для країн з морським кліматом, де дуже часті тумани і висока вологість повітря. За 4 дні від лондонського смогу в 1952 р. загинуло понад 4 тис. чоловік. Щороку тільки від стирання автомобільних коліс утворюється 50 млн тонн гумового пилу, а викиди токсичних важких металів від автомобілів у світі становлять понад 300 тис. тонн.

 Смоги викликають ядуху,приступи бронхіальної астми, алергічні захворювання; руйнують споруди і скульптури. Усе вищезгадане засвідчує, наскільки актуальними є питання охорони атмосфери від забруднень.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. «Мозковий штурм»

— Пригадайте, яке значення має повітря для Землі?

— Поміркуйте, чи однакове повітря в місті і в селі, у лісі і біля автостради.

— Пригадайте, де батьки радять вам гуляти. Чому?

— Наведіть приклади забруднення повітря господарською діяльністю людини.

— Чому забруднюється повітря? Що може псувати повітря там, де виживете?

— Назвіть джерела забруднення повітря.

  1. Робота в парах

Вправа «Доповни схему» (на дошці записані тільки два рядки схеми, учні в результаті обговорення доповнюють її, наводять приклади різних видів забруднень).

                                          Забруднення

                      Пилові бурі                        Хімічне (пожежі,)

                      Природне                           Штучне (пожежі)

                           Вулканізм                           Фізичне (бурі)

                         Лісові пожежі                       Механічне (в

                  Вивітрювання                       Біологічне  (природне )

VІ. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК.

Вправа «ЗЗЗ»  - знав, зрозумів, здивувало.

VІІ. Д/З Підрахувати кількість машин, які проїхали біля вашого дому за 1 годину.

 

Автор: Irina   •   Опубликовано: 15.07.2025 в 19:49   •   Комментарии: 0

Комментарии

Ім`я *:
Email *:
Код *: