Тема заняття: Чисте повітря. Забруднення повітря від стаціонарних та рухомих джерел.
Мета:
- ознайомити учнів з поняттям «чисте повітря», його властивостями;
- показати види забруднень повітря, їх шкоду на навколишнє середовище і здоров’я людини;
- формувати в учнів усвідомлення необхідності охорони повітря;
- розвивати творчу активність, уважність;
- виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища.
Методи: словесні, практичні, інтерактивні.
Тип заняття: комбінований
Обладнання: іграшка, свічка, сірники, тарілка
Хід заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Підготовка робочого місця
Привітання «Долонька до долоньки».
Вправа «Знайомство» + назвати явище природи, яким себе відчуваєш.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Відгадати три слова:
- зимуючий птах в нашому місті – 5 букв (сойка)
- пухнастий гризун нашого лісу – 5 букв (білка)
- дерево – символ України – 6 букв (калина)
- Що необхідно для їхнього життя на Землі?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Відгадайте загадки:
Таке велике, що займає увесь світ,
Таке маленьке, що в щілину зайде (Повітря)
Де не ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
- Чим ми дихаємо?
2. Гра ≪Вірю — невірю≫
- Повітря необхідне живим організмам. (Так, щоб дихати.)
- Повітря не має кольору. (Так, воно прозоре, але товстий шар повітря маєблакитний колір.)
- Повітря нерухоме. (Ні, воно весь чає рухається. Це і є вітер, який ми відчуваємо.)
- Повітря міститься у твердих речовинах, наприклад, ґрунті, крейді. (Так.)
- Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні.)
- У повітрі є кисень, який дуже необхідний для дихання не лише людям, алей тваринам і рослинам. (Так, саме рослини виділяють кисень, і тому їх щеназивають «зеленими легенями» Землі.)
- Повітря може мати запах бузку. (Ні, запах бузку має тільки бузок, а повітря—без запаху.)
- Повідомлення теми заняття.
Сьогодні на занятті ми з вами поведемо мову про повітря. Наша планета Земля оточена повітрям. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану. Голубе небо – це шар повітря, освітлений променями Сонця.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Властивості повітря.
Асоціації до слова «повітря» - бесіда, складання схеми.
Агрегатний стан, колір, запах, смак, форма, розчинність у воді, густина.
- Склад повітря.
- До складу якої географічної оболонки входе повітря? Атмосфера.
Повітря – суміш газів.
З віддаленням від Землі змінюється не тільки густина повітря, а й його склад. Склад повітря залишається порівняно постійним на висотах до 100 км. До складу атмосфери входять азот — 78 %, кисень — 21% і аргон — 0,93%. На частку вуглекислого газу, неону, гелію і всіх інших газів, які присутні у повітрі в мікрокількості, припадає лише трохи більше 0,04%.
• Атмосферне повітря — один з найважливіших природних ресурсів, без якого життя на Землі було б абсолютно неможливим. Атмосферний кисень О2, необхідний для дихання людей, тварин, переважної більшості рослин і мікроорганізмів. Організму людини і тварин необхідний постійний приток кисню. Основне джерело утворення кисню — це фотосинтез зелених рослин. Підраховано, що рослини за рік виділяють в атмосферу близько 70 млрд т кисню. Близько 80% всього кисню в атмосферу постачає морський фітопланктон, 20% виробляє наземна рослинність.
• Вуглекислий газ — обов'язковий компонент фотосинтезу рослин.
Він надходить в атмосферу внаслідок виверження вулканів, розпаду органічних речовин, дихання живих організмів, виділення з поверхні теплих океанів, а витрачається атмосферою на фотосинтез рослин, розчинення в холодній воді океанів, перетворення силікатів вивітрюваних гірських порід у карбонати. Рослини за рік поглинають близько 100млрд т оксиду вуглецю, тобто близько 6% усього наявного вмісту його в атмосфері. Важливим фактором стабілізації вмісту оксиду вуглецю є світовий океан, у водах якого розчинено принаймні в сто разів більше оксиду вуглецю, ніж його є у всій атмосфері.
З основних компонентів атмосфери найбільше змінюється вміст у повітрі водяної пари. Вміст водяної пари в атмосфері визначається співвідношенням процесів випарювання, конденсації і горизонтального перенесення.
• Водяна пара — це джерело утворення хмар, туманів, опадів. Наявні в атмосфері водяна пара і діоксид вуглецю захищають земну поверхню від надмірного охолодження, створюючи так званий парниковий ефект: якби не було атмосфери, то середня температура поверхні земної кулі була б не+15, а — 23 °С.
- Забруднення повітря. Стаціонарні та рухомі джерела забруднення повітря.
- Що розуміють під забрудненням?
Забруднення — це внесення в довкілля, виникнення чи раптове підвищення в ньому нових, не характерних для середовища хімічних, фізичних, біологічних, інформаційних речовин, агентів,
які негативно впливають на людину й живі організми.
Часто люди, не задумуючись, своїми діями забруднюють його. Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев приводить до забруднення повітря.
Дослід. Що відбувається з повітрям?
- Наслідки забруднення повітря (парниковий ефект, кислотні дощі, смог, радіація)
Джерелом забруднень атмосфери є практично всі види людської діяльності — від побутової до виробничої. Встановлено, що найбільший внесок у забруднення атмосфери робить автотранспорт і енергетика, особливо паливна. Розрізняють два вили забруднень атмосфери: загазованість і запиленість.
Загазованість зв'язана з попаданням в атмосферу газів-забруднювачів, серед яких найбільше значення мають чадний газ, вуглекислий газ, оксид сірки (IV), оксиди азоту, сірководень, аміак, метан, фреони.
- SO2 (сірчистий газ) — один з найшкідливіших забруднювачів. У повітрі окислюється і з водою утворює сірчану кислоту, яка є причиною кислотних дощів, що надзвичайно згубно діють на наші ліси, особливо хвойні.
- Оксиди азоту — насамперед NO і NO2, — утворюються при згорянні палива при високих температурах. При попаданні в грунт утворюють нітрозаміни, які є сильними ракотворчими сполуками (канцерогенами). В повітрі беруть участь в утворенні кислотних дощів.
- Вуглеводні появляються при переробці та транспортуванні нафти, вугілля.
Велику загрозу для здоров'я становить бензапірен, який, між іншим, утворюється при палінні.
- СО (чадний газ) — смертельна отрута для тварин і людей. Утворюється при неповному спалюванні.
Запиленість викликають дрібнодисперсні частинки рідких і твердих речовин, що попали в атмосферу, які утворились у результаті як природних процесів (виверження вулканів, пилові бурі), так і промислових (виробництво цементу, муки, кормових дріжджів, неповне згоряння палива). Запиленість є причиною появи різних видів смогу, пилових і димних туманів. Смоги бувають кількох типів. Найбільш вивчений вологий смог. Він властивий для країн з морським кліматом, де дуже часті тумани і висока вологість повітря. За 4 дні від лондонського смогу в 1952 р. загинуло понад 4 тис. чоловік. Щороку тільки від стирання автомобільних коліс утворюється 50 млн тонн гумового пилу, а викиди токсичних важких металів від автомобілів у світі становлять понад 300 тис. тонн.
Смоги викликають ядуху,приступи бронхіальної астми, алергічні захворювання; руйнують споруди і скульптури. Усе вищезгадане засвідчує, наскільки актуальними є питання охорони атмосфери від забруднень.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. «Мозковий штурм»
— Пригадайте, яке значення має повітря для Землі?
— Поміркуйте, чи однакове повітря в місті і в селі, у лісі і біля автостради.
— Пригадайте, де батьки радять вам гуляти. Чому?
— Наведіть приклади забруднення повітря господарською діяльністю людини.
— Чому забруднюється повітря? Що може псувати повітря там, де виживете?
— Назвіть джерела забруднення повітря.
- Робота в парах
Вправа «Доповни схему» (на дошці записані тільки два рядки схеми, учні в результаті обговорення доповнюють її, наводять приклади різних видів забруднень).
Забруднення
Пилові бурі Хімічне (пожежі,)
Природне Штучне (пожежі)
Вулканізм Фізичне (бурі)
Лісові пожежі Механічне (в
Вивітрювання Біологічне (природне )
VІ. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК.
Вправа «ЗЗЗ» - знав, зрозумів, здивувало.
VІІ. Д/З Підрахувати кількість машин, які проїхали біля вашого дому за 1 годину.